Så slutar du ta jobbet så personligt
En artikel jag hittade i Ingenjören 8/2-24.
Motgångar på jobbet kan få oss att må dåligt och sänka självkänslan. Ett motgift är att träna på att inte ta händelser på jobbet för personligt. Här är fem strategier.
Jobbet är en stor del av livet. Att bli engagerad och bry sig om vad som händer där och hur det går är inget svaghetstecken. Det skriver ledarskapscoachen Melody Wilding i en artikel i Harvard Business Review.
Men att träna på att inte ta jobbet för personligt är ändå en bra idé. Här är hennes tips på hur man gör det:
1. Surfa på vågen
När det händer något negativt på jobbet kan det komma en våg av känslor: Man känner sig sårad, hamnar i försvarsställning, blir orolig eller arg.
Nyckeln är att inte dras med av känslorna, utan att surfa på dem. Träna på att bara observera känslorna. ”Jaha, nu blev jag arg/sur/ledsen” men fastna inte i det utan agera som du skulle gjort om du inte var upprörd.
Genom att skapa distans mellan händelsen och ditt svar på den, så är det lättare att agera konstruktivt.
2. Avbryt den negativa spiralen
Innan du fastnar i en spiral av negativa tankar, pausa och fråga dig vad du gör av händelsen. Vad får kommentaren/situationen/reaktionen mig att tänka om mig själv?
Fundera: är mina slutsatser riktiga? Tyckte personen att mitt förslag var dåligt eller handlade det om något annat? Försök komma på två–tre alternativa tolkningar. Kanske var personen stressad, hade haft en dålig morgon eller hade inte tillräcklig kunskap om ämnet.
Testa också att stämma av med kollegan: “Jag blev förvirrad av din kommentar igår. Missförstod jag, eller tyckte du inte att min idé var bra? Kan du utveckla, vad menade du?”
3. Bli immun mot dina rädslor
I stället för att undvika vissa situationer, bygg upp som en immunitet i små doser. Utsätt dig för små risker att känna obehag och vänj dig vid att vara med om det. Melody Wilding skriver att det finns studier som visar att man genom att utsätta sig för jobbiga situationer kan minska sin rädsla och undvikande av situationer med upp till 90 procent.
Genom att välja situationerna själv är det lättare att lära sig hantera dem. Det här bygger också en ny identitet, en känsla att du klarar att hantera situationer. Testa att använda någon ny metod, lägg fram en idé eller be om feedback – och om det uppstår jobbiga känslor: tänk ”Ja! Nu fick jag träna på att hantera det”.
4. Se en poäng i att misslyckas
I stället för att tänka ”Varför händer det här alltid mig” när något går fel på jobbet (en presentation som inte gick superbra, ett projekt som blir försenat eller en kund som är missnöjd), fundera: Vad kan göras för att fixa situationen? Vad kan jag lära mig av det här? Tänk på att du får träning i att anpassa din lösning och att komma igen efter ett misslyckande.
5. Se med humor eller medkänsla på hur andra agerar
Det är lätt att ta åt sig när någon beter sig illa – men kanske handlar det inte om dig utan att den andra personen inte är världens smidigaste.
En metod som kan hjälpa är att se den andra som ett osäkert barn eller att inne i huvudet höra personens elaka kommentar – men sagd med en löjlig röst. Det kan vara ett mentalt trick för att se mer empatiskt på situationen.
Att ta saker personligt hänger ihop med engagemang och ansvarskänsla för jobbet. Men genom att se situationer mer objektivt kan du både må bättre och hantera händelsen mer effektivt.
Här hittar du hela artikeln i Harvard Business Review.
Tillbaka till bloggen